Föreningsmeddelanden

E1F52620-B987-453A-9EE6-DFEFD722B801

Autogiro tillgängligt

3 december, 2020

Autogiro nu tillgängligt

Du kan nu välja att betala din avgift med autogiro.

Hur gör man?

Det kan skilja sig åt mellan bankerna men i princip gör du följande.

  • Gå in på din internetbank och välj Autogiro bland bankens tjänster.
  • Leta rätt på "Päronet 3 Brf" bland de företag som du kan ansluta till och acceptera valet.
  • Välj konto du vill betala från.
  • Fyll i Betalnummer som ska vara ditt tiosiffriga personnummer utan bindestreck.
  • Skicka ett mejl till vår ekonomiska förvaltare Ann-Charlotte Hermansson och berätta att du ansökt om autogiro.

Eftersom avier för första kvartalet redan skickats ut kommer autogirering att börja fungera först det andra kvartalet.

Månadsavi

Som du kanske redan märkt har vi gått över till avisering av avgiften varje månad i stället för som tidigare kvartal.

 

Styrelsen

Hämtning av grovsopor

24 november, 2020

Lämna grovsopor på gården senast söndag den 29 november

 

Föreningen ombesörjer hämtning av grovsopor som medlemmarna kan lämna på gården.

Information om vad som får kastas som grovsopor finns här. Observera att den här gången hämtas inga elsopor.

Föremål i gemensamhetsutrymmen måste tas bort

De möbler och andra föremål som står i våra gemensamma utrymmen som källar- och vindgångar måste avlägsnas och antingen kastas med grovsoporna eller ställas in i förråd. Om så inte sker faller det tyvärr på andra medlemmar i föreningen att bära bort föremålen till grovsoporna.

Lövkrattning

Den sedvanliga gårdsstädningen ställs in i år. De olika städområdena städades under sommaren av frivilliga i föreningen så vi bedömer att det är tillräckligt för i år.

Däremot är gården full av löv som behöver krattas och kastas. Det borde räcka med tre eller fyra stycken frivilliga hjältar. Det finns en lista uppsatt i entrén vid Scheelegatan för de som kan tänka sig delta.

Vi krattar gården med början 1330 på lördag den 28 november.

 

Styrelsen

Fasad- och gårdsrenovering

30 oktober, 2020

Fasaden börjar renoveras i början av nästa år och gården till sommaren

Sedan förra året har styrelsen arbetat med att förbereda en kommande fasadrenovering. Under 2019 lät vi ta fram en så kallad ramhandling, ett dokument som specificerar arbetet och som utgör grund för att ta in offerter. Efter övervägande kom vi fram till att en fasadrenovering är ett för stort projekt för styrelsen att hantera på egen hand. Vi vände oss därför till två konsultföretag som erbjuder projektledning. Vi valde därefter att anlita CMAB, som vi bedömde kunde ge ett rimligt pris och med goda referenser. CMABs konsult Håkan Gustafsson har hjälpt styrelsen att ta in offerter och bedöma de entreprenörer som lämnat offerter. Vi har nu tecknat kontrakt med Stark Fasad. De gav den bästa offerten och är dessutom ett företag med gott rykte. Stark fasad har bland annat renoverat Grand Hotell och gjort fasaderna på den relativt nybyggda Musikhögskolan vid Valhallavägen.

Från början hade vi tänkt att vi skulle hinna påbörja arbetet med fasaden mot gården hösten 2020 och fortsätta med fasaden mot gatorna under våren 2021. Det har dock dragit ut på tiden att bedöma offerter etc. Det finns också nackdelar med att påbörja arbetet när väderleken blir kallare, det är bättre att arbeta med fasaderna när det går mot våren med mer värme. Bland annat för torkningen av puts och färg. Därför kommer vi att renovera både gårdssidan och gatusidan under våren. Ekonomisk är det också ett bättre alternativ eftersom det går att göra vissa samordningsvinster.

Arbetet kommer att påbörjas i månadsskiftet januari – februari. Inledningsvis kommer man att börja med att renovera sockeln, alltså den bit som sträcker sig från marken och upp till frisen ovanför butikernas fönster. En byggnadsställning kommer att byggas så man kan passera under den. Hela arbetet med fasaden ska vara helt avslutat i mitten av juni. Vi har också en ambition att lägga upp arbetet så att konsekvenserna för restaurang och butiker minimeras. Inga störande arbete ska ske före kl 8 på morgonen.

I samband med fasadrenoveringen kommer alla fönster att renoveras på utsidan. Ytterbågen kommer att tas bort under några veckor. Innerbågen får sitta kvar och täcks med plast.

Under renoveringen kommer några källarutrymmen tas i anspråk av byggnadsarbetarna. Tvättstugan kommer dagtid fungera som rastlokal och hobbyrummet innanför pannrummet blir omklädningsrum. Vi hade hoppats kunna lyfta in en byggbod på gården, men det visade sig svårt. Detta innebär att tvättstugan inte kan disponeras av oss boende under dagtid på vardagar. Styrelsen vill därför uppmana de medlemmar som har tvättmöjlighet i lägenheten att i huvudsak använda sin egen tvättmaskin.

Kostnaden för fasadrenoveringen beräknar vi till ca 3,3 miljoner plus moms. Kontraktssumman är 2,8 miljoner plus moms, men vi kan räkna med att det tillkommer vissa kostnader under arbetets gång.

Styrelsen håller också på att förbereda en renovering av gården. Ett fint förslag finns framtaget, ett förslag som många medlemmar har sett och uttryckt uppskattning över. Även här kommer vi ta hjälp av CMAB för att ta in offerter. Styrelsen förhoppning är att vi direkt efter fasadrenoveringen kan påbörja ombyggnationen av gården.

Båda dessa projekt kommer att finansieras med en kombination av egna medel och nya lån. Vi har varit i kontakt med några långivare och kan konstatera att räntorna som vi erbjuds är låga, under 1%. Föreningen är dessutom lågt belånad idag, så även om vi tar nya lån på 3-4 miljoner kommer det inte få några stora konsekvenser för föreningens ekonomi.

Vi förstår att under fasadrenoveringen kan bli lite obekvämt för oss alla. Fönster kommer att täckas med plast, fasaderna täckas av byggställningar och av skyddande väv. Men vi får komma ihåg att vi till sommaren kommer att bo i ett mycket vackert hus. I början av hösten kommer vi förhoppningsvis dessutom ha en trevlig innergård som vi alla kan njuta av.

Vi gör allt detta för att vi ska kunna känna stor glädje och stolthet över huset vi bor i och det är också viktigt att vi tar hand om vår gemensamma fastighet.

 

/ Styrelsen

 

 

 

Radonsanering

12 oktober, 2020

Arbetet påbörjas på onsdag den 14 oktober

För några år sedan uppmanades vi av kommunen att kontrollmäta radonhalterna i huset. Vi tog enligt instruktioner stickprov i ett antal lägenheter i båda trappuppgångarna. Några lägenheter på Amarantergränd hade lite för höga värden. Men hjälp av förbättrad fönsterventilation fick vi ner värdena på alla berörda lägenheter utom en. Med hjälp av konsulter har vi utrett vad vi då kan göra för att lösa problemet i denna lägenhet. Under huset finns det mycket radon som troligen via källaren läcker upp i den berörda lägenheten som ligger på bottenplan. För att avhjälpa detta kommer vi på onsdag påbörja ett ganska omfattande arbete i källaren på Amarantergränd. En radonsug ska via ett stort antal rör, som borras ner i källargolvet, suga bort radonet under huset. Arbetet beräknas pågå till och med vecka 48.

 

/Styrelsen

Ombyggnad hos vår nya hyresgäst

12 augusti, 2020

Så snygg hundsalong

heter vår nya hyresgäst efter blomsteraffären som upphört.

För kännedom kommer vissa ombyggnadsarbeten att göras i lokalen med början torsdag den 13 augusti och ett par dagar framåt. Arbetet påbörjas klockan 8 och kommer sannolikt att medföra en del störande ljud.

Styrelsen

Arkiv